Aruba Beach
Results 1 to 3 of 3

Thread: Nederlands salaris??

Junior Member

Nederlands salaris??

Hallo allemaal,

Ik heb een hele leuke baan aangeboden gekregen op het prachtige aruba.
    Ik heb alleen totaal geen idee van salaris versus het leven daar.
    Ik krijg een salaris van 4800,- euro bruto in de maand, ik weet niet de verhouding tussen de euro en de florin en of dit salaris veel of weinig is in aruba?

We gaan met 2 kids en mijn vrouw.
    We willen als de mogenlijkheid er is een leuk huis huren met pool.
    Maar belasting?
    Ziektekosten?
    Leven?

Zou er iemand me kunnen vertellen hoe ik met dit salaris zou kunnen leven in aruba?

Groetjes roy

Junior Member
    zeerover in savaneta, palmbeach, wilhelminapark, cafe080.

levensonderhoud in aruba

hoi roy.
    mijn naam is annemarie en ik woon nu 7 jaar op aruba.

1 euro = 2.34 arubaanse florin ( afl) dus als je een salaris krijg van 4800 euro is dat dus zo`n 11.000 gulden. ( dit is wel bruto en ik weet niet wat je netto overhoud dus zelf even uitrekenen). Tering jantje, dan kan je hier leven als god in frankrijk (aruba).
    Het leven in aruba is qua boodschappen aan de prijzige kant maar nogmaals met jouw salaris geen enkel probleem. Ikzelf heb 1200 gulden huishoudgeld en daar kan ik prima boodschappen van doen voor 3 personen. Niet elke dag biefstuk maar wel altijd cola, chippie, borreltje e.d "luxe" artikelen. Als je dus zo`n 1500/1600 gulden reserveer voor huishoudgeld kom je er wel met 4 personen. Bier is hier wel erg duur. +/- 65,00 per kratje.
    Wij hebben een koophuis en de reden daarvan is dat huren erg duur is op aruba. Zeker als je upperclass wilt wonen in palmbeach, noord of malmok zijn de huurprijzen gigantisch. Hoe zuiderlijker je woont hoe goedkoper. Ik weet niet waar je gaat werken maar ikzelf woon zeer centraal in een prachtige en rustige buurt in oranjestad vlakbij t wilhelminapark (ff googlen).
    Ik weet van mijn buren (veel nederlandse buren) die wel huren dat zij ongeveer 1750/2000 gulden betalen (zonder zwembad) voor een vrij groot huis. Als je wilt wil ik wel verder zoeken voor je maar dan moet ik weten waar op aruba je wilt wonen en wat verder je eisen zijn. Gas kost bijna niks omdat je hier gastanks koop en ik heb er 2 per jaar en ik kook elke dag en dat kost mij nog geen 100 gulden per jaar. Water is wel erg duur hier en ik schat dat jij op zo`n 350/400 gulden per maand moet rekenen bij normaal gebruik. de prijs gaat hier per kubes en hoe meer je verbruikt hoe duurder per kube ( W.E.B. aruba) Elektro is een verhaal apart. Wil je airco en hoe koud en hoe lang laat je deze draaien? dat zijn allen factoren voor een verschil van 250 gulden per maand tot 1500 gulden per maand. ( ELMAR aruba)
    Belasting op aruba is niet veel en dingen als hondenbelasting, zuiveringsschap en rioolbelasting kennen ze niet. Je betaalt hier 320 gulden per jaar voor je kenteken(je krijgy hier je kenteken voor t leven en je krijgt dan elk jaar een nieuw kleurtje kentekenbord en daar komt ongeveer t zelfde bedrag bij voor een autoverzekering mits je geen grote bak heb want hoe groter de auto hoe duurder de verzekering natuurlijk. Brand, inboedel, w.a verzekeringen zijn ook zeer schappelijk dus daar zal ik me niet druk over maken. Loonbelasting is hier heel weinig maar aangezien jij euro`s krijg weet ik niet hoe dat zit en zal je waarschijnlijk gewoon de NL belasting betalen.
    Particuliere ziektekostenverzekering heb je niet echt op aruba. Iedereen zit bij het AZV (ff googlen) en dat is het ziekenfonds dat je gewoon betaal van je loon. Wederom hoe dat bij jou zit weet ik niet. Je kan je altijd apart laten verzekeren hier. Kinderen zitten via de AZV bij de tandarts, volwassenen moeten alles zelf betalen.
    Ik geloof dat ik je aardig op weg hebt geholpen en je moet nu zelf een rekensom gaan maken en als je nog meer vragen heb hoor ik t wel.
    Veel succes en vooral veel plezier met jullie verhuizing.
    ik hoor je, m.v.g. annemarie.

Junior Member
    Beste Annemarie, dank je wel voor je uitgebreide post! Heel handig!

Verder lijkt het me dat je je NL ziektekostenverzekering kunt behouden indien je in NL ingeschreven blijft staan (maar dus ook 4 maanden per kalenderjaar in NL moet verblijven)